§1 Postanowienia Ogólne
- 1. Niniejsze Ogólne Warunki Sprzedaży (zwane dalej OWS) określają warunki, na jakich odbywają się wszystkie transakcje handlowe pomiędzy Sprzedającym a Kupującym.
- OWS stanowią integralną część każdej umowy pomiędzy Sprzedającym, a Kupującym (pod pojęciem umowy rozumie się także potwierdzone zamówienie). Podjęcie współpracy jest równoznaczne z akceptacją przez Kupującego Ogólnych Warunków Handlowych.
- Sprzedającego nie obowiązują żadne warunki sprzedaży lub zastrzeżenia Kupującego niezgodne z niniejszymi Ogólnymi Warunkami Sprzedaży, nawet, jeżeli Sprzedający nie wyraził wyraźnego sprzeciwu wobec takich warunków lub zastrzeżeń.
§2 Definicje
- Sprzedający – ALAS Utex Sp. z o.o. z siedzibą w Tworkowie (47-451) przy ulicy Dworcowej 30, wpisanej do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Gliwicach, Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem: 0000088358, NIP: 6391779662.
- Kupujący – Podmiot prawny, który podpisał umowę ze Sprzedającym lub złożył zamówienie, którego przyjęcie Sprzedający potwierdził na piśmie lub jakakolwiek druga osoba, która odebrała od Sprzedającego towar i/lub usługę.
- Towary – wszystkie produkty własne wytwarzane przez ALAS Utex Sp. z o.o. jak również towary handlowe będące przedmiotem sprzedaży.
- Usługi – wszelkiego typu usługi świadczone przez ALAS Utex Sp. z o.o. na rzecz Kupującego
- Zainteresowany – potencjalny Kupujący, który zamierza kupić towar lub usługę, który będzie przedmiotem umowy.
- Pogorszenie sytuacji finansowej – sytuacja, która zmierza lub mogłaby zmierzać do nieuregulowania roszczeń Sprzedającego.
- Dla wszystkich definicji, które zostały użyte w niniejszych Warunkach Sprzedaży stosuje się INCOTERMS 2010. Terminy z INCOTERMS 2010 mogą być zawartymi tutaj definicjami rozszerzone.
§3 Oferty i sprzedaż
- Składane przez Sprzedającego propozycje sprzedaży (włączając w to propozycje nazwane ‘ofertą’) nie stanowią wiążącej oferty sprzedaży – w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, a jedynie propozycję złożenia zamówienia przez potencjalnego Kupującego. Do czasu podpisania umowy bądź pisemnej akceptacji zamówienia oferta Sprzedającego jest ofertą szacunkową.
- Wszystkie oferty i cenniki nie są wiążące. Kalkulacja dokonana jest w oparciu o obowiązującą w dniu dostawy cenę. Zapewnienie niezmienności cen wymaga specjalnego pisemnego potwierdzenia.
- Oferta złożona przez ALAS Utex Sp. z o.o. nie powoduje automatycznej rezerwacji Towarów będących przedmiotem tej oferty.
- Próbki i wzory należy traktować jako materiały poglądowe w odniesieniu do jakości i kolorów. Pewne różnice, które są typowe dla naturalnych materiałów nie są podstawą do reklamacji.
- W przypadku, gdy po złożeniu przez Sprzedającego oferty sytuacja finansowa Kupującego ulegnie znacznemu pogorszeniu lub wyjdą na jaw istotne okoliczności nie znane ALAS Utex Sp. z o.o. w dniu złożenia oferty, a powodujące, że wykonanie umowy jest istotnie zagrożone, Sprzedający jest uprawniony do odstąpienia od umowy w całości albo w części i dochodzenia w tym zakresie zwrotu poniesionych kosztów.
- Oferta stanowi relację pomiędzy Sprzedającym, a Kupującym. Wszystkie jej szczegóły są poufne i przeznaczone tylko dla stron zainteresowanych. Obie strony zobowiązują się zachować jej szczegóły tylko do swojego użytku. Nadużycie lub dalsze nieautoryzowane przekazywanie, które będzie działało na niekorzyść drugiej strony będzie rozstrzygane w myśl odpowiednich przepisów prawa.
§4 Zamówienia
- Wymagane jest złożenie pisemnego zamówienia drogą mailową, faksem, bądź osobiście z określeniem asortymentu, warunków płatności, terminu realizacji, sposobu dostawy. Złożenie przez Kupującego zamówienia jest równoznaczne z zaakceptowaniem Ogólnych Warunków Sprzedaży obowiązujących w firmie Sprzedającego.
- Złożone zamówienie musi posiadać pełne dane Kupującego oraz numery kontaktowe niezbędne Sprzedającemu w realizacji/organizacji zamówienia.
- Sprzedający po sprawdzeniu poprawności zamówienia pod względem technicznym oraz sprawdzeniu możliwości realizacji prześle klientowi w formie pisemnej potwierdzenie przyjęcia zamówienia (potwierdzenie zamówienia) z podaniem warunków takich jak:
– warunki płatności,
– termin realizacji,
– sposób odbioru/dostawy,
– rodzaj Towaru,
– ilość oraz cenę jednostkową. - Przyjęcie przez Sprzedającego zamówienia do realizacji wymaga akceptacji i podpisania przez Kupującego lub przez osobę upoważnioną do jego reprezentowania potwierdzenia zamówienia sporządzonego przez Sprzedającego. W przypadku gdy Kupujący nie podpisze przygotowanego przez ALAS Utex Sp. z o.o. potwierdzenia zamówienia Sprzedający ma prawo wstrzymania dostaw Towaru.
- Fakt przyjęcia zamówienia nie wiąże Sprzedającego w sytuacji, gdy z przyczyn od niego niezależnych, w szczególności z powodu siły wyższej, sprzedaż wyrobów jest niemożliwa lub nadmiernie utrudniona.
- Niezależnie od złożonych ofert, wiążące jest wyłącznie potwierdzenie realizacji zamówienia, wysłane przez Sprzedającego w formie pisemnej za pośrednictwem poczty elektronicznej, faksu lub poczty tradycyjnej.
- W przypadku nie wywiązania się Kupującego z warunków zamówienia/umowy, w szczególności z obowiązku dostawy dokumentów o jakich mowa w pkt. 11 Rozdziału ‘Ceny i Płatności’, Sprzedający zastrzega sobie możliwość wstrzymania realizacji zamówienia/umowy z winy Kupującego.
- W okresie remontowym (miesiące grudzień – marzec) dostępność Towarów zależy od stanów magazynowych Sprzedającego.
- Kupujący może odstąpić od realizacji złożonego zamówienia bez konsekwencji finansowych do 3 dni roboczych od dnia złożenia zamówienia. Odstąpienie to wymaga formy pisemnej. Odstąpienie przez Kupującego złożone po upływie tego terminu, a przed rozpoczęciem wykonywania dostaw, upoważnia Sprzedającego do obciążenia Kupującego karą umowną w wysokości 10% wartości niezrealizowanych dostaw. Zapłata kary nastąpi na podstawie noty obciążeniowej w terminie 7 dni od daty jej wystawienia przez Sprzedającego.
- Jeżeli nastąpiło odstąpienie od umowy, niezawinione przez Sprzedającego, które pociąga dla Sprzedającego powstanie szkody, niezależnie od obowiązku zapłaty kary umownej Sprzedający może dochodzić zapłaty odszkodowania na warunkach ogólnych.
- Wszelkie nieprzewidziane zdarzenia, na które żadna ze stron nie ma wpływu, a które mogą spowodować niewykonanie umowy w całości lub w części będą uważane za ‘siłę wyższą’. Dla potrzeb realizacji transakcji „siła wyższa” oznacza zdarzenie, którego wystąpienie jest niezależne od stron i któremu nie mogą one zapobiec przy zachowaniu należytej staranności, w szczególności: wojna, stany nadzwyczajne, klęski żywiołowe, epidemie, rewolucje, strajki, zamieszki, awarie komunikacyjne. Pod pojęciem siły wyższej rozumie się także awarie linii technologicznej oraz spadek temperatury poniżej 0 stopni Celsjusza. Niewykonanie umowy w całości lub w części z powodu ‘siły wyższej’ uprawniają strony do odstąpienia od umowy, jednak bez prawa Kupującego do odszkodowania.
- Doradztwo Sprzedającego w zakresie właściwości technicznych i zastosowania produktów przebiega według najlepszej wiedzy w oparciu o przeprowadzone przez Sprzedającego badania i doświadczenia. Jednak wszelkie dane na temat przydatności i zastosowania towarów są niewiążące i nie zwalniają Kupującego z wykonania własnych badań i prób. Kupujący jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów ustawowych i urzędowych podczas stosowania produktów pochodzących od Sprzedającego.
§5 Dostawa
- Sprzedający sprzedaje/dostarcza swoje produkty tylko luzem (minimalna sprzedaż ex-work to 0,1 tony, minimalna dostawa to 1 pełna ciężarówka – ok. 24 tony).
- Harmonogram dostaw przekazywany jest pisemnie za potwierdzeniem i/lub drogą elektroniczną sprzedającemu do czwartku tygodnia poprzedzającego tydzień jego realizacji. Dopuszczalne jest przesunięcie terminów dostaw do 5 dni roboczych.
- W celu odbioru materiału ex work Kupujący jest zobowiązany do przekazania Sprzedającemu listy osób upoważnionych do odbioru Towaru. Lista powinna zawierać: imię i nazwisko osoby upoważnionej, numer dowodu osobistego oraz numer rejestracyjny pojazdu.
- W przypadku sprzedaży ex work, Kupujący przejmuje towar w momencie jego załadunku na samochód. Tym samym Kupujący gwarantuje, że nie dojdzie do zanieczyszczenia lub innych wad przedmiotu sprzedaży, które mogłyby spowodować zmianę jakości dostarczonych towarów.
- Sprzedający ma prawo odmówić załadunku towaru w przypadku zaistnienia pkt. 4 i tym samym Kupującemu nie przysługuje prawo ubiegania się o odszkodowanie.
- W przypadku strat lub szkody zaistniałych podczas transportu Kupujący zobowiązuje się do naprawienia powstałej szkody.
- Kupujący zna czas pracy ekspedycji. Przedłużenie czasu ekspedycji na życzenie Kupującego może się wiązać ze zmianą ceny Towarów.
§6 Ceny i Płatności
- Jeżeli nie jest to określone inaczej, wszystkie oferowane ceny należy rozumieć jako ceny netto (bez podatku VAT) oraz bez kosztów transportu (ex work).
- Ceny Towarów określone w cennikach mogą zostać zmienione przez Sprzedającego w dowolnym momencie.
- Zapłata za otrzymany towar następuje w terminie i kwocie określonej na fakturze VAT uprzednio wystawionej przez ALAS Utex Sp. z o.o.
- Za dzień zapłaty uznaje się datę zaksięgowania należności na koncie bankowym Sprzedającego wskazanym na fakturze.
- Zgłoszenie przez Kupującego ewentualnych zastrzeżeń, uwag lub reklamacji oraz ich rozpatrywanie nie wstrzymuje biegu terminu płatności.
- W przypadku nieterminowej zapłaty przez Kupującego, zostaną naliczone ustawowe odsetki za zwłokę.
- Sprzedający ma prawo wstrzymania udostępniania Towarów Kupującemu w przypadku gdy Kupujący pozostaje w opóźnieniu z płatnością wymagalnych należności Sprzedającego.
- W sytuacji gdy Kupujący pozostaje we zwłoce ze spłatą należności powyżej 30 dni Sprzedający jest uprawniony do naliczenia kary umownej w wysokości 1% łącznej wartości zamówienia brutto za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia tytułem kary umownej. Łączna wysokość kar umownych z tytułu opóźnienia nie może przekroczyć 10% łącznej wartości zamówienia brutto.
- W przypadku przekroczenia przez Kupującego terminu płatności za dostarczony towar, wynikającego chociażby z jednej faktury, ALAS Utex Sp. z o.o. ma prawo postawić w stan natychmiastowej wymagalności płatności wszystkich faktur, których terminy płatności jeszcze nie minęły, a co do których nastąpiło wydanie Towaru.
- W przypadku stanu ogłoszenia postępowania upadłościowego Kupującego wszystkie zaległe płatności mają natychmiastowy termin zapadalności.
- Kupujący wyraża zgodę, aby Sprzedający mógł zażądać analizy wiarygodności finansowej Kupującego w okresie trwania umowy. W szczególności Sprzedający może żądać dostarczenia prawem przewidzianych zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach i opłatach, oświadczeń o braku prowadzonych przeciw Kupującemu postępowań egzekucyjnych bądź innych dokumentów potwierdzających możliwość wykonania przez Kupującego obowiązku zapłaty za dostarczony towar. Realizacja obowiązku informacyjnego będzie dokonywana w terminie rozsądnym.
- Kupujący zobowiązuje się przekazać wszelkie informacje dotyczące możliwości spłaty należności, jak również informacje o wyraźnej zmianie możliwości spłaty lub jakiejkolwiek innej sytuacji mającej wpływ na powyższe.
- Sprzedaż z odroczonym terminem płatności wymaga zabezpieczenia płatności przyznanego kredytu kupieckiego gwarancją bankową, wekslem lub inną formą zaakceptowaną przez Sprzedającego.
- W przypadku, gdy podczas trwania umowy dojdzie do zaistnienia sytuacji z pkt 10 niniejszego paragrafu, Kupujący zobowiązuje się aktywnie współpracować w celu zabezpieczenia należności przedkładając dodatkowe zabezpieczenie. Jednocześnie wszystkie należności muszą zostać uregulowane natychmiastowo.
§7 Jakość i Reklamacje
- Sprzedający deklaruje jakość towarów wg następujących norm budowlanych: żwiry: EN 12620, EN 13242; piaski: EN 12620, EN 13242, EN 13139, EN 13043.
- Reklamacje z powodu wad produktów będą uznane jedynie w przypadku gdy towar nie odpowiada wymaganiom powyższych norm.
- Reklamacje jakościowe przyjmowane są do trzeciego dnia roboczego od dnia dostawy/odbioru towaru lub do momentu wbudowania Towaru.
- Reklamacje ilościowe przyjmowane są wyłącznie w dniu dostawy/odbioru Towaru.
- Reklamacje towaru należy zgłaszać w formie pisemnej koniecznie przed jego zużyciem, obróbką albo dalszą sprzedażą.
- Sprawdzenie wizualne i odnotowanie rozbieżności w dowodzie dostawy oraz właściwe składowanie są podstawą uznania ewentualnych roszczeń.
- Sprzedający rozpatruje zgłoszoną reklamację w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
- W przypadku, gdy reklamacja nie zostanie uznana, a druga strona się odwoła od takiej decyzji może zostać zatrudniona niezależna instytucja w celu rozstrzygnięcia sporu. Koszty jej zatrudnienia poniesie strona, na której niekorzyść spór zostanie rozstrzygnięty.
§8 Odpowiedzialność
- W przypadku uzasadnionych reklamacji Sprzedający dostarczy brakującą ilość lub wymieni towar na wolny od wad. Jeśli wymiana nie jest możliwa sprzedający udzieli kupującemu uzgodnionego, dodatkowego rabatu.
- Odpowiedzialność Sprzedającego wynikająca z innych faktów lub okoliczności nigdy nie będzie większa niż wymiana wadliwego towaru lub zwrot odpowiedniej wartości (kwoty) zafakturowanej.
§9 Postanowienia końcowe
- Wszelkie wierzytelności wynikające ze sprzedaży towarów, do których Sprzedającemu przysługuje prawo własności, Kupujący odstępuje Sprzedającemu, jako zabezpieczenie w zakresie przysługującego Sprzedającemu udziału własności sprzedanych towarów. Zastrzeżenie prawa własności oraz cesja pozostają w mocy do momentu całkowitej spłaty należnych Sprzedającemu wierzytelności.
- Strony postarają się wszelkie spory rozwiązywać polubownie, w przypadku gdy jest to niemożliwe sądem właściwym do rozstrzygania sporów powstałych na tle realizacji umowy/zamówienia jest sąd właściwy dla siedziby sprzedającego.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszych Ogólnych Warunkach Sprzedaży obowiązują przepisy prawa polskiego.